Slut i huvudet...

Dessa två djur ser ganska osmarta ut, och jag känner mig precis lika tom i huvudet.

Igår var det handledarutbildning. Den har jag tjatat ihjäl mina nära och kära om, så nu ska ni slippa höra mitt gnäll. Det blir dock en ny den 19.e så vänta bara...
Det gick över förväntan faktiskt! Hade dock råkat blanda ihop mina stödordslappar så helt plötsligt så stämde inte stödorden med bilderna på powerpointen, så ja fick låtsas ha koll. Förutom den missen så gick det som sagt bra...
Enligt Skåningen och Magnus fick ja inte säga att ja va gröngöling på detta område, jag skulle låtsas som om ja va proffs. Jag framstod nog inte som ett proffs, men ja försökte iallafall.

Idag har Pelle manglat mig med BE snack....Vi for ut och körde och backade och grejade. Sen kom skåningen och vi gick igenom allt igen, så tillslut visste ja inte vad som va höger eller vänster. Måste koppla på släpet i helgen och öva. Fick dock bra tips så nu lär det gå lite bättre...
Pelle utgår dock från att ja ska va lärare på det här inom kort, så det är full fart hela tiden. Att ens tänka tanken på att ta det lite lugnt finns inte, allt eller inget är Pelles teori. Bra och kul och nyttigt för mig, men ganska jobbigt (jag är ju av naturen rätt lat)

Jag trivs så himla bra på mitt jobb. Vi har solänget jargong på snacket och då trivs ja fint! Inga sura miner och mycke skratt, det passar mig som hand i hanske. Sura miner kan dock va roligt ibland...

Nu blev ja sugen att åka skidor, men det lär ju vara blixthalka i spåret. Om det nu finns nått spår vill säga...
Måste nog börja träna på nått vis iallafall, man blir fet av att bara äta och sitta hela dagarna. Sandra har ju dock skaffat en fruktkorg på jobbet som snart är tom, men ingen av oss ser ut som att vi gillar frukt. Möjligtvis skåningen.....

Vet fortfarande inte om jag fått lägenheten, det verkar ta tid att besluta för övikshem. Det är både bra och dåligt om jag får den, så det känns som det kvittar faktiskt.

Hittade nått löjligt på trav365, varför ska det alltid va så töntigt bara för att det är trav?

"Publiken är vana att se honom i en sulky på landets travbanor.

Nu gör han debut i en reklamfilm för Årets Hästgalan.

- Det var kul att göra något annorlunda, säger kusken Örjan Kihlström.

I dagarna har tv-tittare kunnat se en kort filmsnutt inför Årets Hästgalan som går av stapeln i slutet av januari i Göteborg.

Kusken Örjan Kihlström har huvudrollen och går och väntar på sin inbjudan till galan.

- Örjan är en av de bästa kuskarna och vi tänkte att det var lite oväntat att han är med. Annars är det nästan alltid Erik och Björn som är med. Han var jätteduktig på att spela, säger Annette Eriksson Mörk på Kanal 75 som gjort filmen.

Sammanlagt har man gjort tre korta filmer med Örjan Kihlström. I den första får han en inbjudan till galan och i den andra står han i duschen.

- Vi spelade in det här för någon månad sedan. Kanal 75 hade fått låna en villa som vi spelade in i. Det var kul att göra något annorlunda och det gick bra att spela in, säger Kihlström.

Sambon skäms

Många har reagerat på Kihlströms insats och bland annat programledaren Joakim Johansson har hyllat hans skådespelarinsats.

- Jag har fått lite kommentarer från kollegor, men det är mest positiva kommentarer. Jag har fått lite skäll av min sambo som skäms lite, men hon har inte sett filmen själv ännu så det är nog mest på skämt, säger han.

Skulle du kunna tänka dig en roll i en längre film?

- Det skulle knappast bli aktuellt. Men jag kan tänka mig att ställa upp i sådana här filmer för travet, säger han"

Vet du att det tar ca tio sekunder att öka hjärtfrekvensen/pulsen vid skratt medan det tar ca tio minuter vid t.ex. rodd.

Skratt minskar risken för utbrändhet och stress.

20 minuter skratt ger ett helt dygns välmående. Endorfinerna kroppens eget morfin flödar och du känner dig avslappnad och lycklig.

100 skratt motsvarar 30 minuter gymnastik enligt amerikanska forskare. På 1950 talet skrattade vi ca 18 min/dag men numera beräknas vi, enligt en svensk undersökning, skratta mindre än 6 min/dag. Barn skrattar ca 400 ggr/dag och vuxna bara 15 ggr.

Varför skrattar vi nuförtiden?

  • skratt smittar
  • humor
  • roliga historier
  • för att dölja okunnighet
  • man blir kittlad
  • skadeglädje?

En amerikansk journalist, Norman Cousins, led av en mycket smärtsam ryggradssjukdom. Han upptäckte år 1978 att hans sjukdomssymtom försvann i upp till 2 timmar efter att han sett en glad film.

Dr Madan Kataria startade skratterapin i Bombay år 1995. Man samlades i gryningen i parker och på stränder innan man gick till arbetet. Man började med att berättade historier. Men eftersom vi alla skrattar åt så olika saker har han utvecklat en medell där han simulerar skratt, en teknik som bottnar i yogatraditionen.

Nu skrattar över 80.000 indier varje morgon i full förvissning om att skratt är bra för hälsa, kropp och själ och i Indien finns över 800 registrerade skrattklubbar och i USA finns det 50 klubbar.

Skrattkliniker finns bl.a. i USA och England. Man försöker med humorfilmer, roliga historier, clowner, komiker osv främja patienternas tillfrisknande.

I Sverige ordnas humor-projekt i vården på cancerkliniker i Göteborg och Linköping.

I Sverige började man i november 1999 med skrattyoga och efterfrågan är stor och många nyfikna lär sig metoden och tillämpar den med stor glädje.

Vid Stockholms universitet har Anna Lindell presenterat en uppmärksammad C-uppsats som fått mycken uppmärksamhet. Hon har mätt effekterna av dagliga skrattpass. Resultaten visar att vi mår bättre, presterar bättre om vi skrattar mer.

Skratt-SM avgjort i Sveriges Radio P4

Birgitta Johansson, Edsbyn vann stort när SM i skratt avgjordes i programmet Curry Curry i Sveriges Radio P4, fredagen den 9 juni 2000. Juryns motivering var: "För värme, musikalitet och smittsamhet."


Ett gott skratt förlänger käften...

Imorrn ska jag köra häst, må det vara bättre väder...

Ska nog kila iväg och duscha nu, men på återseende.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0